REC0020490 |
Narrativa (virtual) |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària |
|
|
|
2/10/2023 - 31/5/2024 (90 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Escola d'Escriptura. Ateneu Barcelonès
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
03AB Narrativa (virtual)
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 02/10/2023 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
1190
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Presentació:
Aquest curs té l’objectiu principal de dotar d’eines didàctiques i metodològiques els docents de com ensenyar a escriure i aprofundir en l’aprenentatge de la teoria i la pràctica dels diversos gèneres literaris. Hi haurà exercicis pràctics destinats a que els mestres i professors apliquin els coneixements a l’alumnat de la seva aula.
Curs adreçat a:
Curs destinat al professorat d’ensenyament primari i secundari, especialment adreçat en l’àmbit de l’ensenyament de llengua i literatura.
Metodologia:
-Es tracta d'una formació asincrònica que es realitza a través d'un campus virtual.
- El curs virtual Narrativa té una durada de 8 mesos dividits en períodes d’aprenentatge de 15 dies (quinzenes didàctiques ).
- Cada quinzena té com base de treball una de les 15 unitats didàctiques del curs i els exercicis i les activitats relacionades.
- El curs té un coordinador(a) i un professor(a) per atendre l’alumnat.
- En el campus virtual hi ha un servei de suport per dubtes acadèmics, administratius i informàtics.
- El professorat publicarà en el curs la correcció personalitzada dels exercicis mitjançant videocorreccions.
Materials:
Cada unitat didàctica (UD) inclou:
- contingut teòric
- exemples
- un qüestionari didàctic
- glossari de termes
- bibliografia i enllaços recomanats
Cada unitat d'activitats i exercicis (UA) inclou:
- Proposta d'exercici d'escriptura a realitzar
- Proposta d'activitat per al xat-tutoria quinzenal
- Lectures recomenades per el professorat
Activitats:
- Fòrums de debat.
- 1 xat conjunt quinzenal amb el professorat i els companys del curs.
- Publicació d'un recull de textos de l'alumnat.
- Comentaris i debat respecte als exercicis dels companys.
Tipus de difusió: es publicitarà a la nostra web i a uns fulletons informatius distribuïts a diferents centres.
Idioma: aquest curs es realitza en català o en castellà.
|
| |
Objectius |
Ensenyar els mestres i el professorat les tècniques narratives i les eines de l'escriptura creativa per poder-ho aplicar a l’aula:
- Impulsar i potenciar la lectura creativa a l’aula.
- Introduir l’alumne en l’ofici de narrador (contista, novel•lista i escriptor de no ficció).
- Aprendre a treballar amb les eines del narrador: la ment i el llenguatge.
- Aprendre a construir textos, històries i personatges al servei de les idees.
- Aprendre a narrar (contes, novel•les i no ficció) literàriament.
|
| |
Continguts |
1. Escriure: una manera de viure:
- Capacitat d’observació. Ensenyar a l’alumnat a observar.
- Eines d’escriptor: ment i llenguatge.
- Lectura creativa.
2. L’escriptura literària:
- Dir i mostrar.
- Denotar i connotar.
- La paraula encertada.
3. De la idea la text:
- Les idees: motor de la creació
- Encadenats
4. L’escena: com es materialitzen les idees
- Marc, atmosfera i acció.
- Resumir i escenificar.
5. Punt de vista i veu narrativa
- Diferents tipus de narradors.
- Veus mimètiques: monòleg, soliloqui, diàleg, epístola.
6. Errors en la informació
- Informació gratuïta
- Informació per al lector
7. Temps i ritme
- El temps real i el temps del relat.
- Temps convencional i temps psicològic.
- Moviments que regulen el ritme narratiu.
8. La distància narrativa
- Focalització i globalització.
- Estil directe, directe lliure, indirecte i indirecte lliure.
9. Els personatges
- Caracterització dels personatges.
- Tipus de personatges. Ensenyar jocs per treballar a l’aula els diferents tipus de personatges.
10. La trama
- L’argument.
- El desencadenant.
- Nusos d’enllaç.
- Creació d’expectatives.
- Tipus de trames.
11.La història: paràbola d’una idea.
- Paràboles possibles: conte, novel•la, no-ficció, guió i poesia.
- Una història al servei d’una idea.
- Parts de la història.
- La sinopsi.
|
| |
Formador/a |
Pablo Matilla / Ana Moya / Ferran March / Carles Adamuz
|
| |
Avaluació |
1-Avaluació de l'aprofitament: es certificarà totes aquelles persones que hagin fet les tasques requerides en el programa del curs "Narrativa-virtual" (lliurament d'exercicis d'escriptura quinzenals i correcció i comentari dels exercicis dels companys).
Durant el curs es farà una avaluació continuada. Quinzenalment es presenten els treballs que s'analitzen i es corregeixen a les sessions. A l'acabar el curs, es du a terme una valoració i les orientacions finals en què el professorat realitza una sessió de tutoria personalitzada amb cada alumne.
Avaluació de la satisfacció: Es passarà un qüestionari al final de l'acció formativa per valorar el grau de satisfacció del nostre alumnat.
|
| |
Requisits de certificació |
Es certificarà a totes aquelles persones que hagin assolit les tasques esmentades més amunt, de manera satisfactòria.
|
| |
Persones destinatàries |
A part del professorat de Primària i Secundària, també està destinat a les sessions de Tutoria d'ESO i Batxillerat.
|
| |
E-mail |
anna.moya@campusdescriptura.com
|
| |
|
|